Bag om mine smykker

Der er næsten uendeligt mange muligheder, når det kommer til smykker, både fordi smykker kan designes på utroligt mange måder, og fordi der er mange muligheder for valg af materialer.

Jeg har altid været fascineret af de skulpturelle muligheder i smykker, af de mange materialer og så af chancen for at overraske. Et succesfuldt smykke er for mig et smykke, der giver undren, smil, overraskelse eller drømme.

Ovenstående er ikke et bevidst valg, når jeg designer, er det mere en leg eller en slags fordybelse i muligheder. Alligevel tror jeg mine interesser/præferencer ubevidst følger med og på en eller anden måde er kernen i det hele. Nogle gange er jeg for tæt på til at se den røde tråd og skal have hjælp til at se den. Den mest overraskende hjælp kom fra en tysk studerende, der havde bedt om fotos af mine allertidligste smykker, for at kunne skrive om udviklingen til mine nyere smykker. Da jeg læste opgaven, var jeg ved at falde ned af stolen, for uanset forskel i tid, håndværksmæssige evner, designviden og alt muligt andet, var der en klar linje, som jeg aldrig havde set.

Noget andet, der bliver ved at overraske mig, er et materiale; nemlig træ. Min farfar var snedker, så jeg har altid været tæt på træ, men først da jeg brugte det under min uddannelse, faldt mange ting på plads. Træet viste sig at være en gave fyldt med uventede muligheder.

Mange af mine smykker bliver derfor lavet af træ, en ting er de mange muligheder, men jeg er også glad for, at træ er et naturmateriale, også selvom det har sin egen vilje, der ikke altid er den samme som min. Træet er også let, så jeg kan lave relativt store smykker, uden at de vejer noget særligt. Selvom jeg er glad for træet som materiale, så bliver det også til smykker i andre materialer, og nedenfor har jeg prøvet at skrive lidt om de forskellige smykker.

Træsmykker

Mine smykker i bøg, ask eller kirsebær har deres helt eget liv. Det skyldes, at træ er et naturmateriale, og selvom jeg efterhånden ved, hvordan og hvor meget jeg kan bukke det, så får hvert buk sit eget udtryk, for uafhængigt af designs og forme, slår træets egen vilje igennem.

Træets vilje gør det umuligt at genskabe et design 100%, og når jeg arbejder med et grunddesign, bliver de færdige resultater aldrig helt ens, og for mig er det både en udfordring og en charme. Jeg elsker træets egenskaber og overraskes gang på gang af de små twist, der findes i det samme udgangspunkt. Udfordringen kommer især til udtryk, når jeg skal lave et par øreringe, som skal være et spejl af hinanden, eller når jeg bliver bedt om at lave en tro kopi af et tidligere smykke.

Nogle gange overtager træet styringen, og det ender med noget jeg ikke havde planlagt. I flere tilfælde bliver det til unika smykker, f.eks. ringe, i andre hjælper træet med nye ideer.

For mig er træets vilje en fascination, og lidt om den kan ses her, mens nogle af mine tidligere smykker kan ses i galleriet.

Andre smykker

Ideer og designs er sjove at arbejde med, selvom de kan drille. Det ske især, når de fleste valg er taget, og resultatet ikke helt passer. Nogle gange er det blot detaljer, der skal ændres, andre gange er det materialerne eller dimensionerne, der halter.

Særligt det med materialerne overrasker mig gang på gang, og det er en spændende opgave at finde det materiale, der bedst klæder et design eller lege med det samme design i forskellige materialer. Sidstnævnte startede lidt tilfældigt, da jeg skulle beskrive et træsmykke uden at have smykket eller fotos ved hånden. I stedet bukkede jeg et stykke sølvtråd, som viste, hvordan træet i smykket var bukket. Tilbage i værkstedet kunne jeg sammenligne træsmykket med ”sølvudgaven”, begge fungerede, men de var vidt forskellige trods det samme design. Siden dengang bruger jeg ofte det samme design til smykker i træ og i andre materialer.

De andre materialer finder også vej til designs, hvor de passer, enten pga. deres formsprog eller fordi designet kræver en speciel slags materiale, f.eks. for at holde på sten eller give farve. Det kan også være, når jeg arbejder med bevægelse, for der er det ofte vigtigt med et hårdt materiale, som f.eks. sølv, fordi præcision er vigtig.